שימוש בכלי המעקב של גוגל
לפני עשור בגוגל הבינו שעל מנת שבעלי האתרים יוכלו לשפר את חווית המשתמש, בעלי האתרים צריכים כלים ומדדים ברורים לאיכות האתר, מדדים לציון חווית הגולשים באתר כמויות הגולשים שמגיעים לאתר. בנוסף גוגל הבינה שהמדדים האלו צריכים להיות אחידים תחת סטנדרט זהה בין אתרים על מנת שמנהלי אתרים באשר הם יוכלו להבין במהירות את המדדים של כל אתר גם אם הם נכנסו לנתונים לפני מספר שעות.
מאחר והיו המון חברות שעסקו בנושא ונתנו מדדים שונים, גוגל החליטה לרכוש את אחת מהחברות החזקות בתחום שנקראה אז "URCHIN" והפכה לאחר מכן ל Google Analytics. מיד לאחר הרכישה, גוגל הפסיקה לגבות תשלום מבעלי אתרים על השירות והפכה אותו לשירות 100% חינמי לבעלי אתרים.
כמובן שמאחר והמוצר של URCHIN כבר אז היה בין המובילים בשוק, ולאחר הרכישה ב- 2005 והוצע בחינם לבעלי אתרים, גוגל תוך מספר שנים כמעט גמרה את שוק הכלים לאיסוף נתונים סטטיסטיים לבעלי אתרים, והשתלטה על נכבד מהשוק.
לאחר המהלך גוגל הרוויחה גישה לנתונים מאחורי הקלעים של חלק ענק מאתרי האינטרנט בעולם, ובנתה אלגוריתם חיפוש שכלל גם את הנתונים החדשים. הנתונים החדשים אפשרו לגוגל למדד ולהעריך חווית גולשים על פי זמני שהייה באתרים, עמודים בהם גולשים עוזבים, אחוזי נטישה של כל עמוד, מעברים בין עמודים ועוד.
בנוסף גוגל פיתחה כלי לשיקוף נתוני גוגל לבעלי אתרים שנקרא בעבר Webmaster Tools וכיום נקרא גוגל קונסול Google Console. בעזרת הגוגל קונסול ניתן להבין מה גוגל חושב על האתר, ולתקשר בחזרה עם האלגוריתם והמעריכים הידניים של גוגל.